Første familiebil med superlading

I juni gjennomførte NAF og Motor en stor ladetest og Zeekr 7X imponerte stort! 10–80 prosent på 14 minutter og 46 sekunder er en liten revolusjon på ladefronten. 

Dagen etter at NAF og motor gjennomførte den store rekkeviddetesten, hvor Zeekr 7X kom på 2.plass med 8% positivt prosentavvik fra oppgitt WLTP, arrangerte de en like stor ladetest.

Alle bilene fra rekkeviddetesten kjøres varme i minst to timer, slik at batterinivået havner på rundt 10 prosent mens batteriet fortsatt er varmt. Deretter kobles bilen til en hurtiglader og lades opp til 80 prosent. Hele ladeprosessen loggføres nøye for å sikre sammenlignbare data mellom bilene.

Tidligere har dyre luksusbiler som Porsche og Lotus dominert ladetestene. I år var det imidlertid familiebilen Zeekr 7X som imponerte mest ved ladestasjonen.

– Dette er den første familiebilen med ekte superlading. Det er sjelden jeg blir målløs ved en ladestasjon, men denne gangen ble jeg virkelig imponert, sier Nils Sødal fra NAF etter at han koblet fra ladekabelen under gårsdagens test.

Han hadde selv kjørt bilen fra Fåvang til Dal for å gjennomføre testen.

Halverte ladetiden

– Når vi ser ladetider helt ned mot 14 minutter for en vanlig familiebil, er det rett og slett en liten revolusjon. Zeekr 7X halverer faktisk ladetiden sammenlignet med andre biler i samme klasse, forklarer en smilende Sødal.

Bilen leverte en gjennomsnittlig ladeeffekt på 301,69 kW, med en makseffekt på hele 404 kW – altså like over spesifikasjonene for laderen, som er oppgitt til 400 kW.

Testet i virkeligheten – ikke i laboratoriet

Lars Fløymo, markedssjef i Zeekr Norge, er ikke overrasket over resultatet, men svært fornøyd med at bilen leverer som lovet.

– Dette er ikke teoretiske tall fra et laboratorium. Dette er ekte data fra norske forhold, som viser at vi allerede i dag leverer morgendagens teknologi, sier en entusiastisk Fløymo til Motor.

Ladet på lastebillader

Zeekr 7X er utstyrt med et netto batteri på 95 kWt og støtter en maksimal ladeeffekt på 480 kW. For å nå dette nivået kreves en 800-volts lader med 600 ampere – en type lader som foreløpig ikke finnes i Norge. Derfor ble bilen testet på en 400 kW lastebillader, som gir maksimal tilgjengelig effekt. Til sammenligning ligger vanlige hurtigladere gjerne på 350 kW.

Kjersti Stuestøl fra NAF deltok også under testen, og gir både Zeekr og Lotus ros for hvordan de kommuniserer ladetid og effekt.

– De oppgir tall basert på faktisk tilgjengelig ladeinfrastruktur, og det setter vi stor pris på, sier Stuestøl.

  • Bli kjent med Zeekr 001

    Les mer

  • Bli kjent med Zeekr X

    Les mer

  • Bli kjent med Zeekr 7X

    Les mer